Andreu Martró a la Biblioteca de Catalunya

UNA NOVA FIGURACIÓ DINS LA POSTMODERNITAT CATALANA

per Xavier Soler Àvila



Fins l'onze de desembre d'enguany podem gaudir de l'exposició que sobre l'artista Andreu Martró i Fustañà (Sant Quintí de Mediona, 1941 - Terrassa, 2012) es fa a l'Espai Zero de la Biblioteca de Catalunya (BC) de Barcelona, un pintor i dibuixant poc conegut però que fou un dels protagonistes a Catalunya del que hom pot anomenar genèricament com a 'nova figuració', en el seu cas la que, renascuda de les cendres de l'abstracció a principis dels anys seixanta, s'alimentarà, segons les seves particularitats, d'assoliments del passat recent. Aquesta mostra està fonamentada en part de les obres que la seva vídua va donar fa uns anys a la BC.

A manca d'una sòlida historiografia al respecte, podem dir que l'obra de Martró pertany a una tradició figurativa que recupera els desenvolupaments plàstics inaugurats al primer terç del segle XX a partir de  nous corrents (noves tendències) abonats, en general, als revivals seculars a la carta i que a Catalunya es concreten, als primers anys seixanta, en certa represa de les línies mestres traçades per artistes d'aquell fructífer periode de principis de segle. Silenciada en bona part en acabar la guerra civil, l'art català va remuntar a la immediata postguerra tant des de la iniciativa privada, amb els Salons d’Octubre o des de treballs ja més conjunturals com la creació d'un Museu d'Art Contemporani a Barcelona que, tot i no quallar, va prendre una bona direcció en la selecció de les obres i autors en la seva efímera versió fundacional.

Tot i els intents, de moment poc concrets, de veure un fil conductor clar en l'art posterior a les segones avantguardes, molts d'ells encara en mans de la crònica i la crítica d'art del seu moment, els historiadors de l'art català de la segona meitat del segle XX encara no hem trobat una clau mestra per a definir un període massa recent, voluble i heterogeni. El temps dirà i algún dia veurem l'arbre amb nitidesa, però s'està oblidant amb massa facilitat l'obra de molts artistes.

Martró va exposar per primera vegada a principis dels anys setanta amb un estil ja ben definit i que el caracteritzara, amb subtils variacions, fins als seus treballs de finals de segle XX. És el temps, precisament, un dels protagonistes de la seva narrativa pictòrica; glaçat, gris i informe a les seves primeres obres. Tal i com bé descriuen les comissaries de l'exposició, Maria Sadurní i Montse Sanchis la figura humana és el centre absolut del seu treball.

La seva obra enllaça a la vegada amb una tessitura de rerafons existencial propia de part de l'art dels anys cinquanta, donant pes a les dues grans tragèdies bèl·liques europees i les seves conseqüències en un país on el feixisme encara pervivia en els seus darrers(?) estertors i en l'engany que l'ansietat per la veritable llibertat d'expressió encara ressona avui dia. A partir d'una obsessiva recurrència, els seus temes foren el retrat i la figura representats en la seva distància, embadalida, trista, serena. Les seves composicions són poblades d'essers aïllats en un mon eteri i silent, atemporal, aprofundint en la seva solidesa estructural  i que l'apropa als assoliments de, per exemple, Montserrat Gudiol. 


En general Martró recupera i desenvolupa idees que ja es donaven per tancades quan aparegueren amb les primeres avantguardes de principis de segle, com el fauvisme (color dissociat de la realitat), l'expressionisme (en algunes tensions del cànon figuratiu o la gestualitat i empastat de la pinzellada), primitivisme (expressat en certa tendència a la síntesi o eliminació de caràcters facials), el surrealisme (des d'un onirisme ja ben assumit), el cubisme, del qual n'assoleix la que podem definir com a 'Variant Martró', d'un dibuix clar, de masses ben definides per una llum omnipresent, amb una subtil volumetria, i un cromatisme generalment càlid, terròs; un cubisme, però, més d'ordenació que no pas de suggestió o deconstrucció; un cubisme que enllaça amb cert plasticisme propi de l'Art Decó.

Artistes com ell, deiem, remunten també la onada de les segones avantguardes, malgrat el caràcter finitori respecte a la pintura figurativa i que l'informalisme o l'art autre i els seus ideòlegs 'dictaminaren'; ço és, la mort de l'art inspirat en la realitat. Molts artistes plàstics nascuts a principis dels anys quaranta, com Martró, i davant un encreuament difícil de superar, no renunciaren a la recuperació de corrents presumiblement tancats, tessitura en la que ell es mou quan s'agafa, sense amagar-se'n, a certa reordenació del facetat cubista en tota la seva complexitat, quan no afegint certa musculació de caire  introspectiu amb l'us del color i la llum.

Conreador d'un art antropocèntric, el seu és un treball que recull algunes restes d'aquella abstracció per a la seva particular hibridació i  que a Catalunya tingué també un paper important a l'art de postguerra. Les alternatives coetanies, de fet, ja no reneguen de la revisió ni l'apropiació d'altri (o que li preguntin a Picasso), porta que s'obre de bat a bat per a potenciar la creativitat de l'artista. 


La presència de Martró a BATIK, la principal revista sobre art dels anys setanta i fins a finals dels noranta, es concentrà en quatre ressenyes, la primera d'elles deguda a Jordi Morell (març de 1976)  i la segona de part del veterà crític d'art Modest Rodríguez-Cruells (gener-febrer de 1982). Des de les fetes per la redacció, Martró fou alineat al número de maig de 1991, potser massa a la lleugera, amb els artistes de les anomenades 'Noves Tendències' (als quals oposaven els 'Figuratius'), just al costat d'artistes com Genovart, Fresquet, Ortí, Vergesgrau, Vericat o la mateixa Amèlia Riera, alguns dels quals també jugaven a la abstracto-figuració, i en un major grau que no pas Martró.

Ja per acabar, dir que l'obra de Martró, com la d'altres figuratius com abans Rogent, Juncadella, M. J. Colom, Pla-Narbona o ara el mateix Miquel Vilà, entronca amb la de molts dels triats per la l'exposició 'Quina humanitat?', recentment inaugurada al MNAC. Una mostra interessant, necessària, amb obres de grans firmes i un discurs ben trenat, però que bé podria haver-se realitzat donant un major paper a figures menys conegudes de l'art català d'aquells anys i que també discorrien en aquesta ona -no pas poques i transcendents- i no, com sempre, a les 'vaques sagrades' ja ben conegudes per tots.

Aquesta mostra esdevé una bona oportunitat per a redescobrir l'obra d'un pintor i dibuixant que contribuí a mantenir viva la flama de la figuració en unes dècades de crisi de les que les següents encara no han trobat sortida, anant i venint (bevent de la tradició) tot tractant d'inventar quelcom que no s'inventa ni està subjecte a modes, sinó que flueix i evoluciona en el devenir del temps de la mà i el coneixement de l'artista.


ANDREU MARTRÓ 
Del 2 de novembre a l'11 de desembre de 2023
Espai Zero
Biblioteca de Catalunya. 

Comentaris

Entrades populars