Noves aportacions a l’entorn de Josep Maria Barnadas i Mestres (1867-1939): classicisme i modernitat d’un escultor a cavall de dos segles

Xavier Soler Àvila Historiador de l’art. xsoler@bnc.cat

Enllaç a l'article íntegre:

https://bnc.academia.edu/XavierSoler%C3%80vila


Resum:

Aquest article treu a la llum dos quaderns de Josep Maria Barnadas i Mestres (Barcelona, 1867 - Alella, 1939) corresponents a la seva etapa com a alumne d’Ensenyances d’Aplicació a l’Escola de Belles Arts de Barcelona a partir dels quals podem conèixer alguns dels seus primers dibuixos, així com aproximar-nos a la probable influència pedagògica per aquells anys de Léon Charvet, en qualitat d’autor d’un dels manuals per a alumnes i professors de l’assignatura d’Arts Suntuàries.

Un tercer quadern, aquest de comptes, situa Barnadas, ja cap al final de la seva trajectòria, a la reforma de Josep Goday i Casals de la Casa de l’Ardiaca per tal de convertir-la en part de l’Arxiu Històric de la Ciutat, i on participà amb diversos treballs d’escultura aplicada per a la reforma del pati. També s’inclouen a l’article alguns aspectes d’interpretació i contextualització que a la primera monografia sobre l’escultor potser mancaven, alhora que es donen a conèixer noves informacions disperses i altres aspectes biogràfics significatius que sumen en el coneixement de la seva vida i obra.

Paraules clau:

Josep Maria Barnadas i Mestres / Barcelona / Alella / escultura / escultura arquitectònica / medallística / Modernisme / classicisme / naturalisme / simbolisme / Escola de Belles Arts de Barcelona / arts decoratives / Léon Charvet / Casa de l’Ardiaca / Arxiu Històric de la Ciutat / Josep Goday i Casals / Agustí Duran i Sanpere.

Comentaris

Entrades populars